9 Temmuz 2015 Perşembe

Ek gıdaya giriş..

İlk 6 ayınızda bebeğinizle beraber birbirinize iyice alıştınız, sisteminizi oturttunuz, her şey yolundaa.. Tamamdır artık daha fazla rahata alışmayın, 6.ayda bebeğinize ek gıda vererek yeni bir döneme hoşgeldin (ilk başlarda pek hoş gelmese deee) diyebilirsiniz. Her geçiş evresi gibi, bunun da başlangıcı baya zorlu geçebilir. Eee annelerin beklentisi fazla, her anne; çocuğu iştahlı (!) olsun ister, bebekler de daha yeni alışmış emmeye, doğru düzgün süt içmeye, 'nereden çıktı şimdi bu sert şey ağzıma ağzımaa ittiriyor annemm yaaa' diye mızmızlanmak ister...


Mina' nın emerken ki iştahın da yola çıkarak, ek gıda için, çok fazla beklenti içine girdim. 'Tamamdır yaa ben Mina' ya yemek yetiştiremeyeceğim' diye düşünüyordum. O yüzden de 6. ayını sabırsızlıkla bekledim; yemek yediririm de biraz nefes almış olurum, sonuçta 2-3 saatte bir emziriyorum, artık daha az emzireceğim, rahat rahat gezer tozarız Mina' yla diye düşünmüştüm. Düşün düşüünn daha çok düşünür hayal kurarsın, anne olmanın bir başka altın kuralı.. Düşüncelerin, hayallerin gerçekleşmesi artık senin elinde değil :)) Elinde; küçük, ama bir o kadar da kocaman bir birey var :)

yoğurt yedirmek


Öncelikle ek gıdaya girişimizin nasıl olduğundan bahsedeyim; her doktor, kitap, internette farklı farklı bilgiler yer alsa da hepsinin ortak yanı alıştıra alıştıra, miktarı/çeşidi günden güne arttırarak gitmek. Ben her zamanki gibi doktorumuza güvenerek, onun önerdiği sistemle Mina' yı ek gıdayı başlattım. İlk 10 gün boyunca saat 10:00-11:00 arası meyve püresi. Meyve püresini hazırlamak için öncelikle cam rendeye ihtiyacınız var,

cam rende

birçok bebek mağazasında cam rende satılıyor, meyve olarak da mevsim meyvelerini ve alerji yapmayacak (çilek gibi) meyveleri seçmelisiniz. 3' er gün boyunca tek çeşit meyve vermelisiniz. (belli olmaz alerjisi çıkarsa, neye alerjisi olduğunu rahatlıkla tespit edebilin diye) Biz Mina' ya elma ile başladık, yediğinizde un ufak olan şu kırmızı elmalardan. 3 gün sonra armut, bir 3 gün daha sonra da kayısı, daha sonra elma-kayısı, elma-armut, armut-kayısı gibi karışımlara başladık. 10. günden sonra, saat 15:00-16:00 arası yoğurt. Yoğurdu, gün aşırı, evde kendim mayalıyorum. Mayalamak için, doktorumuzun tavsiyesi, günlük kapalı sütlerden (SEK şişe süt gibi) kullanıyorum. (inek sütünde olan herhangi bir hastalığın Mina' ya geçmesini önlemek adına) Bilmeyenler için mayalama işlemini de belirteyim; bebeğiniz fazla yoğurt tüketemeyeceği için küçük cam kapaklı kaplarda yoğurdunuzu yapabilirsiniz.  Küçük kabınızın ölçüsü kadar sütü cezve yardımı ile kaynatın, kaynamış sütü kabınıza döküp biraz soğumasını bekleyin, parmak ucunuzun dayandığı sıcaklığa gelince, mayanızdan (önceden evde yapılmış bir yoğurt, sizde yoksa etrafınızda elbet birinden bulabilirsiniz, hiç bulamayacak gibiyseniz; ilk yoğurdunuz için mayayı; Activia' dan sağlayabilirsiniz daha sonra yaptığınız yoğurttan mayanızı devam ettirirsiniz.) 1,5 tatlı kaşığı yoğurdu süte ilave edin, hafifçe karıştın ve kabınızı bir havluya sararak mikrodalga veya fırın içinde 4 saat bekletin. 4 saatin sonunda buzdolabına koyup 24 saat dinlenmesi gerekmektedir.

yoğurt yapmak

Gün aşırı bu sistemi uyguladığınızda bebeğiniz hep taze ev yapımı ve ekşi olmayan yoğurt yiyecektir. Yoğurdu da 10 gün verdikten sonra sıra kahvaltıda. Sabah 08:00-08:30 gibi kahvaltı saati. (bu saat bebeğinizin uyanma saatine göre değişkenlik gösterebilir) Kahvaltı için, peynir, bisküvi ya da ekmek, sıvı (anne sütü, papatya çayı, rezene çayı gibi), yumurta gerekmektedir. Daha sonralarında bu kahvaltı bulamacına, tereyağ, pekmez gibi ilaveler de gelecek ama onlar sonraki aşama. 

bebeğinize kahvaltı ürünleri

Hazırlanışı; geceden suda veya sabah kalkar kalkmaz kaynar suda peynirinizi bekletmelisiniz ki tuzunu alsın. Peynir olarak, Pınar beyaz peyniri kullanıyoruz. Sıvı olarak da, önceden birikmiş anne sütlerinden yararlandım onlar bitince de papatya suyunu kaynatıp süzdükten sonra bulamaca ilave ettim. Bisküvi olarak Hipp Organik Bebek Bisküvisi' ni kullanıyorum, doktorumuz kendin de yapabilirsin ama organik bisküviler de satılıyor, karar sana kalmış deyince; ben fazla organik ve steril bir hayata alıştırmak istemediğim için (sonuçta büyüdüğünde her türlü zararlı yiyecekleri kendisi okulunda/dışarıda yiyecek..paketlenmiş güvenilir ürünlerle bünyesini alıştırmak gerek diye düşünüyorum) kurabiyede Hipp, ekmek kullanacaksam da Eti bebek ekmeği ürünlerini kullanıyorum. Mina' nın ilk 5 gün bulamacı bu şekilde devam etti, daha sonra içine 1 çay kaşığı kadar yumurta sarısı (katı ile sıvı arasında bir kararda yumurtayı hazırlıyorum, bunun için de egg timer diye bir ürünü kullanıyorum, hard ve medium arasına gelince yumurtayı haşlamayı bırakıyorum) ilave ettim.

eggtimer

Beslenmelerinden sonra, Mina' ya önceden kaynamış, soğuttuğum sudan içiriyorum. Günde 20 cc - 30 cc su içmesi yeterli, önceden sulukla içirmeye çalıştıysam da biberonla başarılı olduk. Bütün bu bulaşıkları yıkamak için de NUK' un bebekler için olan emzik ve biberon temizleyici deterjanını kullanıyorum.

Gel gelelim bütün bu uğraşlar ne için; Mina sadece 1-2 kaşık ağzına atsın diye :)) ilk bir hafta meyve yedirirken Mina hiç ağzını açmadı, açsa bile hemen suratını buruşturup tükürüyordu. Doktorumuzu arayıp, Mina' da bir terslik olduğunu ve hiç yemediğini söylediğimde; her şey yolunda biz 2 ay boyunca Mina' ya sütün dışında olan ek gıdaları tanıtacağız, gün geçtikçe biraz daha fazla yemesini gözlemleyeceğiz deyince, anladım ki bu da bir geçiş evresi ve zor, sabır gerektiren günler bizi bekliyor.

Evet öyle hayal edildiği gibi bebeğiniz 'vayyy ne güzel bir şey bu elma, yoğurt, kahvaltı' deyip ağzını hemen açmayacak ama gün geçtikçe hiç ağzını açmayan bebeğiniz; bir kaşık için açacak, yeri gelecek ikinci kaşık için açacak.. bir bakacaksınız kasenin yarısını bitirmiş, bir bakacaksınız hepsi bitmiş.. Ya da tam tersi olacak hiç ilerleme kaydetmeyeceksiniz. (bu kısmı düşünmek bile istemiyorum, bence sizde öyle olacağını düşünüp işe başlamayın) Bu noktada size düşen görev; SABIR.. Sabırla, iyilikle, oyunla bebeğinize bu yemek öğünlerin de emzirmek gibi eğlenceli ve güzel olduğunu hissettirebilirsiniz. Bebeğiniz ağladığında veya öğürdüğünde zorlamadan onu masasında çıkarmalısınız, unutmayın bu sadece alıştırma evresi, bebeğiniz hala sizin sütünüzden beslenecek. Süt demişken, emzirme olayı yine aynı tempo devam ama tek bir farkla, bu sefer ek gıdadan sonra bebeğinizin süt isteyip istemediğine bakarak emzirmelisiniz. Mideleri çok ufak olduğu için bazen aldıkları 3-4 kaşık bile onların doymasını sağlayabilir, ek gıdasını aldıktan hemen sonra süt isteyebileceği gibi 1 saat sonra da isteyebilir, öğün atlatıp 2 saat sonrasında da isteyebilir.

yedirmeye çalışmak
süt isterimm süüttt !!


Dediğim gibi; değişimler, geçişler zordur. 3 kısma ayrılmış bu bir aylık dönemde, bebeğinizin uyku düzeni, tuvalet düzeni (3 günden fazla kabızlık çekerse müdahale etmelisiniz) emme düzeni tamamen değişeceği için biraz huysuzluk çıkarabilir. Tabi bunlarla birlikte ara ara diş sancıları da size bonus !! Ama korkmayın, bebeğiniz ve siz, buna da alışacaksınız ve bütün bu hazırlıklar, uğraşlar sizi yormayacak hale gelecektir. (el alışkanlığı denen bir şey var :)) ) Önemli olan sizin bebeğinize bu süreçteki, iyi halli yaklaşımınız.

Unutmayın bebeğiniz her evresinde, sizin sonsuz sevginiz ve şefkatiniz ile mutlu olacaktır. Bu süreç sizin canınızı sıkacak ama bunu bebeğinize yansıtmayın. Eşleriniz bu günler için varrr :)))) (eşlerinizin de fazla üstüne gidip evden kaçırtmayın sonra, bir anne olarak dengeyi de öğrenmek lazım tabii :))  )

hadi babası yedir
Hadi babası yedir bakalım :)

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder